Prostat Kanseri

Prostat kanseri, erkeklerde en sık görülen kanser türüdür. Her yıl yaklaşık 1 milyon erkek prostat kanseri tanısı almaktadır. Prostat kanseri, genellikle 65 yaş ve üzeri erkeklerde görülür.

Prostat Kanseri

Prostat kanserinin nedeni tam olarak bilinmemektedir. Ancak, genetik faktörlerin, hormonların ve çevresel faktörlerin rol oynadığı düşünülmektedir.
Prostat kanserinin belirtileri şunlardır:
• Sık sık idrara çıkma
• Geceleri sık sık idrara çıkma
• İdrar yapmada zorlanma
• İdrar akışında yavaşlama
• Kemik ağrısı
• Bel ağrısı
Prostat kanseri tanısı, fizik muayene ve görüntüleme testleri ile konulur. Fizik muayenede, makattan prostatın büyüklüğü ve sertliği kontrol edilir. Görüntüleme testleri arasında ultrason, bilgisayarlı tomografi (BT) ve manyetik rezonans görüntüleme (MRG) sayılabilir.
Prostat kanserinin tedavisi, kanserin evresine göre değişir. Erken evre prostat kanseri genellikle cerrahi olarak tedavi edilir. Cerrahi sırasında, prostat, seminal vezikküller ( meni kesecikleri)ve bazen lenf bezleri çıkarılır. Üretra denilen işeme kanalı ile mesane tekrar birleştirilir ve işeme yeniden tesis edilmiş olur.
İleri evre prostat kanserinde cerrahi tedavi genellikle düşünülmez. Hormonoterapi, kemoterapi veya radyoterapi ile tedavi edilir. İlaç tedavisi, kanser hücrelerinin büyümesini yavaşlatmaya veya durdurmaya yardımcı olur. Kemoterapi, kanser hücrelerini öldürmek için ilaçların kullanıldığı bir tedavi yöntemidir. Radyoterapi, kanser hücrelerini yok etmek için radyasyon ışınlarının kullanıldığı bir tedavi yöntemidir.
Prostat kanseri tiroid papiller kanserinden sonra bir erkeğin başına gelebilecek en iyi kanserdir. Özellikle 70 yaşından sonra tanı konulan prostat kanserlerinde kansere bağlı yaşam süresi çok fazla kısalmaz ve yaşam kalitesi genelde bozulmaz. Erken teşhis edildiğinde ve uygun şekilde tedavi edildiğinde genellikle iyi bir prognoza sahiptir. Prostat kanseri olan erkeklerin yaklaşık %90'ı iyileşir.
Prostat kanserinden korunmak için alınabilecek bazı önlemler şunlardır:
• Ailenizde prostat kanseri öyküsü varsa, doktorunuzla konuşun.
• Sebze ağırlık beslenenin ( pişmiş dometesin içerisindeki lekopen prostat kanserine karşı koruyucudur)
Prostat kanseri taraması, 50 yaş ve üzeri erkekler için önerilir. Fakat kişinin ailesinde prostat kanseri öyküsü varsa taramaya 45 yaşında başlaması önerilir. Tarama, PSA (prostat spesifik antijen) testi ve makattan prostat muayenesi ile yapılır. PSA testi, kandaki prostat spesifik antijen seviyesini ölçen bir testtir. Prostat muayenesi, prostatın büyüklüğü ve sertliğini kontrol etmek için yapılan bir muayenedir.
Prostat kanseri tanısı alan erkekler için, tedavi seçenekleri hakkında üroloji uzmanınız ile konuşmanız önemlidir. Tedavi seçenekleri, kanserin evresine, hastanın genel sağlık durumuna ve hastanın tercihlerine göre değişir.