Mesane Taşı

Mesane taşı, mesanenin içinde oluşan sert, kristalli bir oluşumdur. Mesane, idrarı depolayan bir organdır. İdrar, böbreklerden geçerek mesaneye gelir ve buradan idrar yolu yoluyla vücuttan atılır. Mesane taşı, idrardaki minerallerin birikmesi sonucu oluşur. Bu mineraller arasında kalsiyum, oksalat, fosfat ve ürik asit gibi mineraller bulunur.

Mesane Taşı

Mesane taşları, her yaştan insanı etkileyebilir, ancak 40 yaşın üzerindeki erkeklerde daha yaygındır. Mesane taşı riskini artıran faktörler arasında şunlar yer alır:
• Prostat büyümesi ( BPH)
• Nörojen (gevşek) mesane
• Üretra darlığı
• Yetersiz sıvı alımı
• İdrar yolu enfeksiyonu
• Bazı ilaçlar
• Böbrek taşı öyküsü
• Bazı kronik hastalıklar, örneğin gut veya romatoid artrit
• Beslenme bozukluğu

Mesane taşı belirtileri şunlardır:
• Kanlı işeme
• Sık idrara çıkma
• Geceleri sık idrara çıkma
• İdrar yaparken zorlanma
• Ağrı veya sızı
Mesane taşı, küçükse kendiliğinden atılabilir. Ancak, büyük veya yukarıda ki şikayetlere neden oluyorsa, tıbbi müdahale gerekebilir. Tedavi seçenekleri arasında şunlar yer alır:
• İlaç tedavisi: İdrardaki minerallerin atılmasını sağlayan ilaçlar kullanılabilir.
• Litotripsi (ESWL: şok ses dalgaları ile taş kırma): Ses dalgaları kullanılarak taşın parçalanmasıdır.
• Cerrahi: Taşın çıkarılması için endoskopik veya açık cerrahi müdahale yapılabilir.
• Mesane taşının oluşumuna yol açan prostat büyümesi ya da üretra darlığı gibi bir durum varsa bu durum düzeltilmeden sadece taşları almanın bir faydası yoktur. Böyle bir durumda sadece taşlar alınırsa en kısa zamanda taş oluşumu tekrarlayacaktır.
Mesane taşı tedavisinde hedef, ağrıyı gidermek ve taşı vücuttan çıkarmaktır. Tedavi, taşın boyutuna, şekline ve konumuna bağlı olarak değişir.
Mesane taşı oluşumunu önlemek için alınabilecek bazı önlemler şunlardır:
• Bol su için. Yetişkinlerin günde en az 8 bardak su içmesi önerilir.
• İdrar yolu enfeksiyonlarını önleyin. İdrar yolu enfeksiyonu riskini azaltmak için düzenli olarak idrar yapın ve genital bölgenizi temiz tutun.
• Bazı ilaçları dikkatli kullanın. Bazı ilaçlar, örneğin diüretikler, mesanede taş oluşum riskini artırabilir.
• Böbrek taşı öyküsü varsa, doktorunuzla konuşun. Böbrek taşı öyküsü olan kişiler, mesanede taş oluşumu riski daha yüksektir.